fbpx

Видео с известни личности за ден събра рекорден брой подписи за Европейска гражданска инициатива

Срещу експериментите с животни в ЕС се обявиха 9 известни личности, участващи в клипа.
Силвия Петкова реагира бурно на брутални кадри на експерименти с животни в испанска лаборатория

На 19-и април българската организация „Невидими животни“ публикува видео с участието на 9 известни личности (Facebook). То показва емоционалните им реакциите, докато гледат реални кадри на експерименти с животни. Видеото цели да промотира Европейска гражданска инициатива „Козметика без жестокост“. За малко над 24 часа подписалите станаха повече от 21 хиляди. С това сегашната Инициатива поставя нов рекорд за най-широко подкрепена Европейска гражданска инициатива в България в историята. Предният рекорд от 2017 г. е 20 544 подписа.

Видеото, което завладя социалните мрежи, показва емоциите на 9 известни личности, докато гледат ужасяващи кадри, снимани със скрита камера от испанска лаборатория за експерименти с животни. Участниците във видеото са Асен Блатечки, Биляна Йотовска, Биляна Лазарова, Венци Венц, Дамян Илиев „Дзами“, Жасмин Маджид, Маги Джанаварова, Силвия Петкова и Силвена Роу.

Европейската гражданска инициатива „Козметика без жестокост“ започна на 31 август 2021 г. и като всяка друга Европейска гражданска инициатива (ЕГИ) събирането на подписи ще продължи 12 месеца – до 31 август 2022 г. За да бъде успешна, трябва да се съберат 1 милион подписа от европейски граждани. До момента подписите са 515 хиляди.

Ако бъде успешна, Европейската комисия ще е длъжна да я разгледа и да отговори на исканията ѝ. Подписи се събират в Интернет на bezbolka.bg.

„Накратко, целите на настоящата Инициатива са: Да спре да има вратичка, с която да продължават забранените през 2013 г. експерименти с животни за козметика; Европейската агенция по химикали да спре да изисква нови и нови експерименти с животни за химикали и субстанции като цяло, не само за козметика; и Европейската комисия да предложи план преди 2024 г., с който всички експерименти с животни в Съюза постепенно ще се прекратят.“, обяснява Веси Попова от „Невидими животни“.

Експериментите с животни за козметика са забранени в Европейския съюз от 2013 г. Въпреки това те се изискват до ден днешен от Европейската агенция по химикалите, заради противоречие между два Регламента: REACH от 2006 г. и Регламента за козметичните продукти от 2009 г. В ЕС се използват годишно над 10 милиона кучета, котки, зайци, маймуни и други животни при тестване на различни съставки от индустриите. Това число от години не намалява.

По думите на организаторите от „Невидими животни“ съществуват на пазара многобройни алтернативни методи за тестване на съставки без животни, които са много по-точни и често по-евтини от експериментите с животни.

######

Контакти:

Стефан Димитров
contact@nevidimi.bg
0877 970 722
nevidimi.bg
Facebook
Instagram

Насреща сме при въпроси, както и за интервю, за да развием темата.

Повече информация:

Примери за това, че Европейската агенция по химикали (ECHA) изисква експерименти с животни за козметика

По-известен случай за това е с немската компания за козметични съставки Symrise, която ECHA задължава да проведе експерименти с животни, за да регистрирани две от съставките си съгласно REACH. Съставките се използват само и единствено в козметиката като UV филтри. Symrise оспори решението на ECHA и го обжалва пред Апелативния съвет на ECHA, но Съветът потвърди решенията на ECHA. В резултат на това сега Symrise оспорва това решение пред Съда на Европейския съюз. PETA сега води делото от името на Symrise в ЕС. НПО-та не могат да съдят ЕС сами, защото не са страна по казуса. One Voice във Франция се опита да заведе дело, но съдът го отхвърли. 

Повече за делото на Symrise тук: https://www.globalcosmeticsnews.com/peta-and-symrise-to-take-challenge-to-reach-animal-testing-requirement-to-ecj/ Делото още продължава и ако Съдът на Европейския съюз се произнесе в полза на ECHA и Комисията, това ще означава, че забраната от 2013 на практика се обезсмисля. Затова се прави сега тази ЕГИ.

Други тестове с животни за козметични съставки

Освен горното, от търсене в базата данни на публикуваните решения за тестове знаем, че редица козметични съставки подлежат на допълнителни изисквания за тестове:

Титаниев диоксид, ключова съставка в кремове за слънце – поискано е изследване на 11 форми на титаниев диоксид чрез интратрахеална инстилация при плъхове. Изследването позволява в белите дробове да се доставят различни дози и да се провери увреждането на ДНК. Изпитването ще включва използването на най-малко 450 животни. https://echa.europa.eu/documents/10162/b1dd5108-5268-c7fd-2d70-c2d29ef9251e

Натриев лаурил етер сулфат, често срещано повърхностноактивно вещество (пенообразувател) – поискани са краткосрочни и дългосрочни изследвания на токсичността за риби, 90-дневно изследване на повтарящи се дози с плъхове и изследвания на токсичността за пренатално развитие (развитие на плода преди раждане) при плъхове и зайци, като се използват съответно приблизително 42, 420, 80 и 1160×2 (общо 2862 животни). https://echa.europa.eu/documents/10162/d60db49b-9b38-e780-361b-b783cbb34790

Бензоена киселина, общ консервант и регулатор на киселинността – краткосрочни и дългосрочни изследвания на токсичността за риби, 90-дневно изследване на повторната доза при плъхове, изследване на пренаталното развитие при плъхове и зайци и разширено изследване на едно поколение при плъхове (общо поне 3762 животни). https://echa.europa.eu/documents/10162/e574e7bb-7f4b-2e60-71f7-569fa6beee79

Накрая изводът е, че заради ECHA за козметични съставки са били и продължават да се изискват експерименти, включващи хиляди животни. Потребителите са подведени и е време Европейската комисия да предприеме действие, което е целта на Европейската гражданска инициатива „Козметика без жестокост“.

Причината ECHA да изисква тестове с животни за козметични съставки

Причината ECHA да се държи по този начин е обяснена в позиция на ECHA и Европейската комисия тук https://echa.europa.eu/-/clarity-on-interface-between-reach-and-the-cosmetics-regulation относно Регламента за козметични продукти и REACH.

The European Commission, in cooperation with ECHA, has now clarified the relationship between the marketing ban and the REACH information requirements as follows:

– Registrants of substances that are exclusively used in cosmetics may not perform animal testing to meet the information requirements of the REACH human health endpoints, with the exception of tests that are done to assess the risks to workers exposed to the substance. Workers in this context, refers to those involved in the production or handling of chemicals on an industrial site, not professional users using cosmetic products as part of their business (e.g. hairdressers).

– Registrants of substances that are used for a number of purposes, and not solely in cosmetics, are permitted to perform animal testing, as a last resort, for all human health endpoints.

– Registrants are permitted to perform animal testing, as a last resort, for all environmental endpoints.

Тоест според ECHA и Комисията, забраната от 2013 г. важи само за експерименти с животни за козметика и козметични съставки, ако целта на експеримента е да се докаже безопасност за потребителите. Ако целта е да се докаже безопасност за работниците или за околната среда, експерименти с животни са разрешени (и не само са разрешени, ами и се изискват в много случаи, както става ясно от примерите по-горе).

Етикети

Още от тази категория

Как се отнасяме с животните говори какво общество сме. Попитахме кандидат-депутатите

Как се отнасяме с животните говори какво общество сме. Попитахме кандидат-депутатите

Проблемите, свързани с жестокост към животни, са преди всичко политически. Затова решенията им неизбежно са политически, a участието в политическия живот е безалтернативно за хората, които искат тези проблеми да бъдат решени.

“Моля ви, пуснете ме!” зоват Асен Блатечки, Валерия от “Ергенът” и Здрава Каменова

“Моля ви, пуснете ме!” зоват Асен Блатечки, Валерия от “Ергенът” и Здрава Каменова

Само в рамките на първите 12 часа от пускането си, “Моля ви, пуснете ме!” събра близо половин милион гледания и общо над 32 000 подписа на петицията.

Share This