Преди седмица са били 47, две вече са починали в камиона, а труповете им все още се намират в него, заедно с живите животни.
Как се стига дотук?
Румънска фирма изпраща камион с 47 крави транзитно през България с крайна дестинация Турция с изрядно подготвена документация. След благополучно преминаване на граничния пункт „Капитан Андреево“ камионът спира на депо за законово установена почивка, разтоварване, напояване и нахранване на животните. Турските гранични власти обаче отказват последващото преминаване на камиона през „Капъкуле“ с аргумента, че по техни сведения кравите пристигат от зона, в която има данни за разпространение на чума, макар заболяването да е при по-дребни преживни животни като кози и овце, разяснява адвокатът на румънската компания Красимир Стоянов. Собственикът на животните не е уведомен предварително за наличието на опасения за допускането на животните.
При опит за връщането на камиона в България, българските гранични власти също отказват допускането му с аргументи, че липсват документи за влизане обратно в България. Според уточняваща информация на БАБХ, Турция е сред държавите извън Европейския съюз, от които не се допуска повторно въвеждане на живи животни на територията на ЕС. В становището си БАБХ изказва тезата, че случващото се е обект на двустранните отношения между държавите Румъния и Турция. Макар и на пръв поглед това да е така, една от хипотезите за разрешаване на проблема не би могла да се реализира без участието на България – ако животните не бъдат допуснати в Турция, връщането им в Румъния неминуемо би изисквало преминаване през територията на страната ни.
Резултатът попада в категорията на административните парадокси в стил „Параграф 22“.
От страна на Турция е налице отказ за допускане на кравите, безрезултатен разговор между Генералното консулство на страната в Пловдив и БАБХ, както и абстрактно обещание за скорошно разрешаване на проблема, каквото и да означава това. На защитници на правата на животните и на журналисти е отказан достъп до камиона с кравите.
От страна на румънската фирма е изразена молба да се прояви хуманно отношение и животните да бъдат разтоварени и настанени в хотел за животни, каквато възможност според адвокат Стоянов съществува, но молбата не е удовлетворена. Собственикът на животните не е допускан да ги види или да се погрижи за тях. Фирмата има готовност да върне кравите обратно в Румъния, но за целта е очевидно, че е необходимо те да преминат повторно българската граница.
България отказва да допусне камиона да премине през територията ѝ, като се аргументира с изискванията на ЕС, и по-конкретно с Регламент за изпълнение (ЕС) 2021/404 на Комисията и Делегиран регламент (ЕС) 2020/692.
Липсва еднозначно твърдение между всички намесени страни по казуса по отношение на това дали животните са хранени и поени повече от веднъж.
Темата обаче има и скорошна предистория, която е завършила фатално за животните.
Между 16 септември и 14 октомври на същата граница са задържани два камиона от Германия към Турция с общо 69 бременни крави, след като други два камиона от същия транспорт са допуснати непосредствено преди тях. Основанието за отказ е, че районът на изпращане е засегнат този път от болестта син език, макар всички крави да са предварително изследвани и допускането им да е било разрешено и документално уредено. Налице е опит чрез искане от страна на Европейската комисия за връщането им в Германия, при което България отново не е допуснала животните, напомнят от Animal Welfare Foundation.
Вътре в камиона кравите раждат сред собствените си екскременти. 13 телета и седем крави умират, докато междувременно други се раждат между труповете на загиналите. Оцелелите животни, здрави при изпращането си, са транспортирани за извънредно клане в Одрин месец по-късно.
Важно е да се отбележи, че на територията на Турция не действат дори изискванията за зашеметяване на животното преди клане.
Този и днешният случай не са изолирани, гласи информация на Animal Welfare Foundation и Animals’ Angels, независимо, че нито в настоящата, нито в предходните ситуации животните на практика не са влезли и не са пребивавали в страна извън ЕС.
Веднъж блокирани между държавните граници, животните на практика остават на произвола на съдбата при ужасяващи условия. Когато с дни и седмици наред си затворен в камион, произволът на съдбата всъщност няма много потенциални изходи.
Практиката по оставянето на здрави животни да умрат мъчително или да бъдат извънредно умъртвени без никакво друго основание освен бюрократичните парадокси и прехвърлянето на политическа и дипломатическа отговорност между намесените държави трябва незабавно да се прекрати!
„Невидими животни“ призовава на първо време към незабавното настаняване на кравите, затворени в камиона, на безопасно място, и при необходимост за доказването на здравния им статус чрез провеждане на необходимите изследвания. А в дългосрочен план – към попълване на очевидните законодателни празноти, водещи до нееднократното възникване на нови и нови идентични ситуации, при които се причиняват страданието и мъчителната смърт на здрави животни, включително новородени такива.
Осигуряването на хуманни и адекватни мерки за здравето и безопасността на животните при транспортни забавяния следва да бъде първостепенна грижа на компетентните органи на Европейския съюз и неговите страни-членки. При невъзможност за осигуряването на такива мерки, ЕС следва да преосмисли генерално транспортирането на животни към зони, за които е трайно доказано, че са високорискови от гледна точка на причиняване на страдание и мъчителна смърт на животните.
Фокусирани върху това какво могат да вземат от животните – а то е не само живота им като такъв, но и продължителността му и начина, по който той се заражда, случва и протича – хората не бива да забравят отговорността за разумна дължима грижа, която носят към природата и живите същества.